Efter en generel introduktion om vandmiljø besøger vi 3 meget forskellige søer:
En ren sø, en næringsforurenet sø og en brunvandet mosesø. Vi undersøger søernes meget forskellige dyre- og planteliv, måler sigtedybde og pH. For de ældste elever er der desuden mulighed for at tage prøver af ilt, nitrat og fosfat.
Print og medbring gerne øvelsesvejledningen til besøget – du finder den her:
Vandmiljø – Udskoling (øvelsesvejledning)
Varighed: 3-4 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag
|
Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde
|
||
Evolution | Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
|
Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer
|
||
Økosystemer | Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling
|
|
Modellering | Økosystemer | Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb
|
Perspektivering | Perspektivering i naturfag | Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden
|
Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
|
||
Kommunikation | Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi | Eleven kan kommunikere om naturfag ved brug af egnede medier
|
Kaagtur
Vi sejler med sø-kaagen (prammen) Christine ud på søerne omkring AQUA Akvarium og Dyrepark.
På turen, hvor eleverne selv stager prammen, ser vi på søens liv både over og under vandoverfladen.
Vi ser også på Søhøjlandets storslåede landskab.
Naturvejlederen vil undervejs fortælle om kaagsejlads i gamle dage og om Søhøjlandets kulturhistorie.
Kaagen sejler kun fra 1/5 til 30/9.
Varighed: 3-4 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Hent en forældretilladelse her: Forældretilladelse
Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | E volution | Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer
|
||
Økosystemer | Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling
|
|
Modellering | Økosystemer | Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb
|
Perspektivering | Perspektivering i naturfag | Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden
|
Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
|
Historie (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Kronologi og sammenhæng | Det lokale, regionale og globale | Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt |
Historiebrug | Konstruktion og historiske fortællinger
|
Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger
|
Eleven har viden om historiske fortællingers brug i et samtids-og fremtidsrettet perspektiv
|
Kanotur – Kanokursus
Kanotur i Søhøjlandet som samtidig er et mini-kursus i kanoteknik, sikkerhed og hensyn til naturen. Undervejs vil vi undersøge søernes plante- og dyreliv og måske går vi i land og udforsker omgivelserne.
Varighed: 4-5 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Hent en forældretilladelse her Forældretilladelse
Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Evolution | Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer
|
||
Økosystemer | Eleven kan undersøge og sammenligne græsnings- og nedbryderfødekæder i forskellige biotoper
|
|
Modellering | Økosystemer | Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb
|
Eleven har viden om energikrævende livsprocesser hos organismer i økosystemer
|
Rotten – Verdens sejeste skadedyr!
I AQUA Akvarium og dyrepark kan du opleve rotterne helt tæt. Rotter er sociale og utrolig nysgerrig dyr, men har også en helt naturlig og indgroet frygt for alt nyt de møder! Mikset af en kæmpe nysgerrighed og naturlig frygt, har gjort rotterne utrolig tilpasningsdygtige til menneskets levestil og tilstedeværelse.
I kommer til at udføre forskellige adfærdsobservationer, undersøge rotternes fantastiske fysiologi og anatomi ved at eleverne får lov til selv at udføre rotte dissektion, samtidig med at I lærer en masse omkring hvordan man kan forhindre rotternes uanmeldte besøg.
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Fra jord til bord
Vi kan tilbyde skoleklasser et drønspændende forløb på AQUA som vi kalder ”Fra jord til bord”. Forløbet skal bl.a. give eleverne en øget forståelse af hvor vores råvarer kommer fra samt give en forståelse for begreberne økologi og bæredygtighed.
Forløbet i store træk:
Vi tager klassen ud og oplever den spiselige danske natur. Sammen med vores dygtige naturformidler skal I ud i skoven på rov efter sæsonens vilde råvarer. Afhængig af årstid jagter vi både spiselige bær, svampe og urter til kurven og det gælder om at være skarp for I samler ind til jeres egen topping til pizza!
Efter sanketuren er der gjort klar til jer i AQUA’s bålhytte. Vores store brændefyrede pizzaovn er tændt op og når flammerne har lagt sig, laver vi lækre pizzaer med alle de spiselige råvarer vi har fundet i skoven.
Prisen for dette arrangement er 500,- som går til materialer, plus eventuelt deltagergebyr.
Forløbet kan bookes i perioden 1/5-1/10.
Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde
|
Evolution | Eleven kan undersøge organismers systematiske tilhørsforhold
|
|
Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
||
Krop og sundhed | Eleven kan undersøge bevægeapparat, organer og organsystemer ud fra biologisk materiale
|
|
Perspektivering | Perspektivering i naturfag | Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
|
Krop og sundhed | Eleven kan diskutere aktuelle løsnings- og handlingsforslag og relaterede interessemodsætninger i forhold til miljø- og sundhedsproblemstillinger
|