- Vandmiljø
- Kaagtur
- Fødekæder og fødenet
- Kanotur - kanokursus
- Vandets kredsløb
- På tur med kort og GPS
- Fra jord til bord
- Evolution - Variation og tilpasninger
Efter en generel introduktion om vandmiljø besøger vi 3 meget forskellige søer:
En ren sø, en næringsforurenet sø og en brunvandet mosesø. Vi undersøger søernes meget forskellige dyre- og planteliv, måler sigtedybde og pH. For de ældste elever er der desuden mulighed for at tage prøver af ilt, nitrat og fosfat.
Print og medbring gerne øvelsesvejledningen til besøget – du finder den her:
Vandmiljø – Udskoling (øvelsesvejledning)
Varighed: 3-4 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag
|
Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde
|
||
Evolution | Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
|
Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer
|
||
Økosystemer | Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling
|
|
Modellering | Økosystemer | Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb
|
Perspektivering | Perspektivering i naturfag | Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden
|
Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
|
||
Kommunikation | Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi | Eleven kan kommunikere om naturfag ved brug af egnede medier
|
Kaagtur
Vi sejler med sø-kaagen (prammen) Christine ud på søerne omkring AQUA Akvarium og Dyrepark.
På turen, hvor eleverne selv stager prammen, ser vi på søens liv både over og under vandoverfladen.
Vi ser også på Søhøjlandets storslåede landskab.
Naturvejlederen vil undervejs fortælle om kaagsejlads i gamle dage og om Søhøjlandets kulturhistorie.
Kaagen sejler kun fra 1/5 til 30/9.
Varighed: 3-4 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Hent en forældretilladelse her: Forældretilladelse

Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | E volution | Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer
|
||
Økosystemer | Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling
|
|
Modellering | Økosystemer | Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb
|
Perspektivering | Perspektivering i naturfag | Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden
|
Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
|
Historie (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Kronologi og sammenhæng | Det lokale, regionale og globale | Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt |
Historiebrug | Konstruktion og historiske fortællinger
|
Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger
|
Eleven har viden om historiske fortællingers brug i et samtids-og fremtidsrettet perspektiv
|
Fødekæder og fødenet
Søens fødekæde og fødenet – i naturlig balance? Vi ser på samspillet mellem dyr og planter i forskellige søtyper. Efter en kort introduktion tager vi ud til nærliggende søer for at fange vandinsekter og fisk i såvel en ren som en forurenet sø. Vi prøver at drage nogle konklusioner af vore iattagelser og fangster.
Varighed: ca. 3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Evolution | Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer
|
||
Økosystemer | Eleven kan undersøge og sammenligne græsnings- og nedbryderfødekæder i forskellige biotoper
|
|
Modellering | Økosystemer | Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb
|
Eleven har viden om energikrævende livsprocesser hos organismer i økosystemer
|
||
Perspektivering | Perspektivering i naturfag | Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers betydning for biodiversitet
|
Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
|
Kanotur – Kanokursus
Kanotur i Søhøjlandet som samtidig er et mini-kursus i kanoteknik, sikkerhed og hensyn til naturen. Undervejs vil vi undersøge søernes plante- og dyreliv og måske går vi i land og udforsker omgivelserne.
Varighed: 4-5 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Hent en forældretilladelse her Forældretilladelse

Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Evolution | Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer
|
||
Økosystemer | Eleven kan undersøge og sammenligne græsnings- og nedbryderfødekæder i forskellige biotoper
|
|
Modellering | Økosystemer | Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb
|
Eleven har viden om energikrævende livsprocesser hos organismer i økosystemer
|
Vandets kredsløb
I dette forløb vil vi komme ind på begreber som: nedbør, vandskel, afstrømning, fordampning, kilder og grundvand. Er der en sammenhæng mellem nedbør, jordbundsforhold og vandmiljø? Hvor gammelt er vandet i kilden? Vi vil på en tur nær AQUA Akvarium og Dyrepark se på kildevæld og besøge Almindsø, der har vand af drikkevandskvalitet.
Varighed: Ca. 3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Der arbejdes indenfor det fællesfaglige fokusområde i naturfagene:
Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer
Derudover indenfor følgende mål:

Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Evolution | Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
Modellering | Økosystemer | Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb
|
Perspektivering | Perspektivering i naturfag | Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden
|
Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
|
Geografi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelser | Jordkloden og dens klima | Eleven har viden om vejr og vejrfænomener |
Perspektivering | Demografi og erhverv | Eleven kan analysere befolknings- og erhvervsudviklings betydning for bæredygtig udvikling |
Jordkloden og dens klima | Eleven kan ud fra lokale forhold forklare problematikker knyttet til det geologiske kredsløb og råstofudvinding | |
Eleven kan analysere menneskets påvirkning af vands og kulstofs kredsløb
|
På tur med kort og GPS
En tur i Søhøjlandet udstyret med kort og en GPS. Efter en grundig gennemgang af udstyret skal eleverne i grupper finde forskellige lokaliteter som skal indtegnes på et kort. Der skal også løses forskellige opgaver undervejs.
Varighed: 3-4 timer evt. med besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Fra jord til bord
Vi kan tilbyde skoleklasser et drønspændende forløb på AQUA som vi kalder ”Fra jord til bord”. Forløbet skal bl.a. give eleverne en øget forståelse af hvor vores råvarer kommer fra samt give en forståelse for begreberne økologi, anatomi og bæredygtighed.
Forløbet i store træk:
Eleverne får i smågrupper udleveret et dyr (fasan, fisk hvad vi lige kan skaffe). Her starter rejsen fra jord til bord – hvordan er sådan et dyr opbygget, vi undersøger anatomien, dissekerer, piller roder og rager. Fra et helt dyr med hoved og indvolde er der umiddelbart langt til det stykke vakumpakkede kød eleverne kan finde i supermarkedet. Vi parterer selvfølgelig kødet fra og bruger skoletjenestens nye bålhytteområde til at eleverne selv tilbereder fasangryde over simple brændekomfurer, en proces hvor mange gode elementer fra Natur/Teknologi kan trækkes ind såsom energi, brændværdier og tilstandsformer.
Dagen på AQUA tager ca. 4 timer og det vil være oplagt at bruge nogle lektioner på skolen før- og efterhandling.
Prisen for dette arrangement er 500,- som går til materialer, plus eventuelt deltagergebyr.

Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde
|
Evolution | Eleven kan undersøge organismers systematiske tilhørsforhold
|
|
Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
||
Krop og sundhed | Eleven kan undersøge bevægeapparat, organer og organsystemer ud fra biologisk materiale
|
|
Perspektivering | Perspektivering i naturfag | Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
|
Krop og sundhed | Eleven kan diskutere aktuelle løsnings- og handlingsforslag og relaterede interessemodsætninger i forhold til miljø- og sundhedsproblemstillinger
|
Evolution – Variation og tilpasninger
I dette forløb tages der udgangspunkt i genstandsbaseret undervisning. Her beskriver eleverne genstande i naturvidenskabelige termer. De undersøger, måler og iagttager på genstande/præparater(fisk) og perspektiverer de konkrete observationer til større sammenhænge.
Herefter laves der iagttagelsesopgaver i Aquas akvarier hvor den viden eleverne har tilegnet sig gennem undersøgelserne sættes i spil.
Klassetrin: Biologi i 7-9 kl
Varighed: 1,5 times undersøgelser og 1.5 times iagttagelsesopgave i Aquas akvarier.

Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag. |
Eleven har viden om indsamling og validering af data. | ||
Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde | ||
Eleven har viden om kriterier for evaluering af undersøgelser i naturfag | ||
Evolution | Eleven kan undersøge organismers systematiske tilhørsforhold | |
Eleven har viden om biologisk systematik og klassifikation | ||
Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder | ||
Eleven har viden om organismers morfologiske, anatomiske og fysiologiske |