Ferskvandsforsker

Efter en generel introduktion om vandmilj√ł bes√łger vi 3 meget forskellige s√łer:

En ren s√ł, en n√¶ringsforurenet s√ł og en brunvandet moses√ł. Vi unders√łger s√łernes meget forskellige dyre- og planteliv, m√•ler sigtedybde og pH. For de √¶ldste elever er der desuden mulighed for at tage pr√łver af ilt, nitrat og fosfat.

Print og medbring gerne √łvelsesvejledningen til bes√łget – du finder den her:

Vandmilj√ł – Udskoling (√łvelsesvejledning)

Varighed:¬†3-4 timer inkl. bes√łg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
¬†Unders√łgelse ¬†Unders√łgelser i ¬†naturfag Eleven kan indsamle og vurdere data fra ¬†egne og andres unders√łgelser i naturfag

 

Eleven kan konkludere og generalisere p√• ¬†baggrund af eget og andres praktiske og ¬†unders√łgende arbejde

 

¬†Evolution Eleven kan unders√łge og forklare ¬†organismers tilpasning til levesteder

 

Eleven kan forklare organismers ¬†tilpasning som reaktion p√• milj√łforandringer

 

¬†√ėkosystemer Eleven kan unders√łge organismers ¬†livsbetingelser i forskellige biotoper, ¬†herunder med kontinuerlig digital dataopsamling

 

¬†Modellering ¬†√ėkosystemer Eleven har viden om stoffer i biologiske ¬†kredsl√łb

 

 Perspektivering  Perspektivering i  naturfag Eleven kan beskrive naturfaglige  problemstillinger i den nære omverden

 

Eleven kan forklare sammenhænge  mellem naturfag og samfundsmæssige  problemstillinger og udviklingsmuligheder

 

 Kommunikation  Eleven kan  kommunikere om  naturfaglige forhold  med biologi Eleven kan kommunikere om naturfag  ved brug af egnede medier

 

Kaagtur

Vi sejler med s√ł-kaagen (prammen) Christine ud p√• s√łerne omkring AQUA Akvarium og Dyrepark.

P√• turen, hvor eleverne selv stager prammen, ser vi p√• s√łens liv b√•de over og under vandoverfladen.

Vi ser ogs√• p√• S√łh√łjlandets storsl√•ede landskab.

Naturvejlederen vil undervejs fort√¶lle om kaagsejlads i gamle dage og om S√łh√łjlandets kulturhistorie.

Kaagen sejler kun fra 1/5 til 30/9.

Varighed:¬†3-4 timer inkl. bes√łg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Se vores regler for sikker sejlads her: Sikker sejlads

Hent en forældretilladelse her: Forældretilladelse

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
¬†Unders√łgelse ¬†E volution Eleven kan unders√łge og forklare ¬†organismers tilpasning til levesteder

 

Eleven kan forklare organismers ¬†tilpasning som reaktion p√• milj√łforandringer

 

¬†√ėkosystemer Eleven kan unders√łge organismers ¬†livsbetingelser i forskellige biotoper, ¬†herunder med kontinuerlig digital ¬†dataopsamling

 

¬†Modellering ¬†√ėkosystemer Eleven har viden om stoffer i biologiske ¬†kredsl√łb

 

 Perspektivering  Perspektivering i  naturfag Eleven kan beskrive naturfaglige  problemstillinger i den nære omverden

 

Eleven kan forklare sammenhænge  mellem naturfag og samfundsmæssige  problemstillinger og  udviklingsmuligheder

 

Historie (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
 Kronologi og  sammenhæng  Det lokale, regionale  og  globale Eleven kan forklare historiske  forandringers påvirkning af samfund  lokalt, regionalt og globalt
 Historiebrug  Konstruktion og  historiske fortællinger

 

Eleven har viden om sammenhænge  mellem fortidsfortolkninger,  nutidsforståelser og fremtidsforventninger

 

Eleven har viden om historiske  fortællingers brug i et samtids-og  fremtidsrettet perspektiv

 

Kanotur – Kanokursus

Kanotur i S√łh√łjlandet som samtidig er et mini-kursus i kanoteknik, sikkerhed og hensyn til naturen. Undervejs vil vi unders√łge s√łernes plante- og dyreliv og m√•ske g√•r vi i land og udforsker omgivelserne.

Varighed:¬†4-5 timer inkl. bes√łg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Se vores regler for sikker sejlads her Sikker sejlads

Hent en forældretilladelse her Forældretilladelse

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
¬†Unders√łgelse ¬†Evolution Eleven kan unders√łge og forklare ¬†organismers tilpasning til levesteder

 

Eleven kan forklare organismers ¬†tilpasning som reaktion p√• milj√łforandringer

 

¬†√ėkosystemer Eleven kan unders√łge og sammenligne gr√¶snings- og nedbryderf√łdek√¶der i forskellige biotoper

 

¬†Modellering ¬†√ėkosystemer Eleven har viden om stoffer i biologiske ¬†kredsl√łb

 

Eleven har viden om energikr√¶vende livsprocesser hos organismer i √łkosystemer

 

Rotten – Verdens sejeste skadedyr!

I AQUA Akvarium og dyrepark kan du opleve rotterne helt t√¶t. Rotter er sociale og utrolig nysgerrig dyr, men har ogs√• en helt naturlig og indgroet frygt for alt nyt de m√łder! Mikset af en k√¶mpe nysgerrighed og naturlig frygt, har gjort rotterne utrolig tilpasningsdygtige til menneskets levestil og tilstedev√¶relse.

I kommer til at udf√łre forskellige adf√¶rdsobservationer, unders√łge rotternes fantastiske fysiologi og anatomi ved at eleverne f√•r lov til selv at udf√łre rotte dissektion, samtidig med at I l√¶rer en masse omkring hvordan man kan forhindre rotternes uanmeldte bes√łg.

Varighed:¬†2-3 timer inkl. bes√łg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Fra jord til bord

Vi kan¬†tilbyde skoleklasser et dr√łnsp√¶ndende¬† forl√łb p√• AQUA som vi kalder ‚ÄĚFra jord til bord‚ÄĚ.¬† Forl√łbet skal bl.a.¬† give eleverne en √łget forst√•else af hvor vores r√•varer kommer fra samt give en forst√•else for begreberne √łkologi, anatomi og b√¶redygtighed.

Forl√łbet i store tr√¶k:

Eleverne f√•r i sm√•grupper udleveret¬† et dyr (fasan, fisk hvad vi lige kan skaffe). Her starter rejsen fra jord til bord ‚Äď hvordan er s√•dan et dyr opbygget, vi unders√łger anatomien, dissekerer, piller roder og rager. Fra et helt dyr med hoved¬†og indvolde er der umiddelbart langt til det stykke vakumpakkede k√łd eleverne kan finde i supermarkedet. Vi parterer selvf√łlgelig k√łdet fra og bruger skoletjenestens nye b√•lhytteomr√•de til at eleverne selv tilbereder fasangryde over simple br√¶ndekomfurer, en proces hvor mange gode elementer fra¬† Natur/Teknologi kan tr√¶kkes ind s√•som energi, br√¶ndv√¶rdier og tilstandsformer.

Dagen p√• AQUA tager ca. 4 timer og det vil v√¶re oplagt at bruge nogle lektioner p√• skolen f√łr- og efterhandling.

Prisen for dette arrangement er 500,- som går til materialer, plus eventuelt deltagergebyr.

Forl√łbet kan bookes i perioden 1/5-1/10.

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde   Færdigheds- og  vidensområde Færdigheds- og vidensmål
¬†Unders√łgelse ¬†Unders√łgelser i ¬†naturfag Eleven kan konkludere og generalisere p√• baggrund af eget og andres praktiske og unders√łgende arbejde

 

¬†Evolution Eleven kan unders√łge organismers systematiske tilh√łrsforhold

 

Eleven kan unders√łge og forklare organismers tilpasning til levesteder

 

¬†Krop og sundhed Eleven kan unders√łge bev√¶geapparat, organer og organsystemer ud fra biologisk materiale

 

 Perspektivering  Perspektivering i  naturfag Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder

 

¬†Krop og sundhed Eleven kan diskutere aktuelle l√łsnings- og handlingsforslag og relaterede interessemods√¶tninger i forhold til milj√ł- og sundhedsproblemstillinger

 

Evolution – Variation og tilpasninger

I dette forl√łb tages der udgangspunkt i genstandsbaseret undervisning. Her beskriver eleverne genstande i naturvidenskabelige termer. De unders√łger, m√•ler og iagttager p√• genstande/pr√¶parater(fisk) og perspektiverer de konkrete observationer til st√łrre sammenh√¶nge.

Herefter laves der iagttagelsesopgaver i Aquas akvarier hvor den viden eleverne har tilegnet sig gennem unders√łgelserne s√¶ttes i spil.

 

Klassetrin: Biologi i 7-9 kl

 

Varighed: 1,5 times unders√łgelser og 1.5 times iagttagelsesopgave i Aquas akvarier.

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
¬†Unders√łgelse ¬†Unders√łgelser i ¬†naturfag Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres unders√łgelser i naturfag.
Eleven har viden om indsamling og validering af data.
Eleven kan konkludere og generalisere p√• baggrund af eget og andres praktiske og unders√łgende arbejde
Eleven har viden om kriterier for evaluering af unders√łgelser i naturfag
Evolution Eleven kan unders√łge organismers systematiske tilh√łrsforhold
Eleven har viden om biologisk systematik og klassifikation
Eleven kan unders√łge og forklare organismers tilpasning til levesteder
Eleven har viden om organismers morfologiske, anatomiske og fysiologiske