- Fisk og fiskeri
- Kaagtur (fra 6. klasse og op)
- Fugletur
- Ferskvandsforsker
- Rotten
- Kanotur - Kanokursus (fra 6. kl og op)
Vi hører om fisk der lever i ferskvand og om deres tilpasning til livet i vand. Vi tager med net og fiskestænger på fisketur til en eller flere søer nær AQUA. Vi undersøger de fisk vi fanger. Hvilke arter lever i de forskellige søer? Hvordan har fiskene tilpasset sig livet i de forskellige sø typer?
Varighed: ca. 3 timer. Kan afsluttes med et besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og Vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | ||
Mennesket | Eleven har viden om sammenlignende anatomi | |
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Kommunikation | Ordkendskab | Eleven har viden om fagord og begreber |
Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Fødevarebevidsthed | Råvarekendskab | Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse |
Fødevarebevidsthed | Råvarekendskab | om råvaregruppers fysisk-kemiske egenskaber |
Madlavning | Smag og tilsmagning | Eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma |
Madlavning | Madens æstetik | Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser
|
Kaagtur
Vi sejler med sø-kaagen (prammen) Christine ud på søerne omkring AQUA Akvarium og Dyrepark.
På turen, hvor eleverne selv stager prammen, ser vi på søens liv både over og under vandoverfladen.
Vi ser også på Søhøjlandets storslåede landskab.
Naturvejlederen vil undervejs fortælle om kaagsejlads i gamle dage og om Søhøjlandets kulturhistorie.
Kaagen sejler kun fra 1/5 til 30/9.
Varighed: 3-4 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Hent en forældretilladelse her: Forældretilladelse
Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | ||
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Kommunikation | Ordkendskab | Eleven har viden om fagord og begreber |
Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Natur og miljø | Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr |
Modellering | Natur og miljø | Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet |
Eleven har viden om organismers opbygning og nedbrydning af stof | ||
Perspektivering | Eleven har viden om centrale interessemodsætninger |
Fugletur
Kan man se på en fugl, hvad den er god til? Vi vil se på fugle ved søen, i skoven og i AQUA Akvarium og Dyrepark, hvor man kan komme helt tæt på dem.
Vi medbringer evt. kikkert, så vi kan få et godt kig på fuglene.
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og Vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen |
Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Natur og miljø | Eleven har viden om karakteristiske naturområder
|
Ferskvandsforsker
Vi vil undersøge vandets egenskaber og livsbetingelser på en tur i landskabet. Vandet er i et stadigt kredsløb. Vand kan både være flydende og fast. Det vand søens fisk svømmer i vil måske om nogle måneder være tilbage i havet. Det vand vi drikker, kan have ligget i horden i flere hundrede år.
Hvorfor skal man passe på vandet i naturen? Hvad sker der med søerne, hvis man ikke passer på?
Varighed: 2-3 timer. Kan afsluttes med et besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser |
Eleven har viden om enkle undersøgelsers muligheder og begrænsninger | ||
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | ||
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Natur og miljø | Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet | |
Stof og energi | Eleven har viden om vandets kredsløb | |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Rotten – Verdens sejeste skadedyr!
I AQUA Akvarium og dyrepark kan du opleve rotterne helt tæt. Rotter er sociale og utrolig nysgerrig dyr, men har også en helt naturlig og indgroet frygt for alt nyt de møder! Mikset af en kæmpe nysgerrighed og naturlig frygt, har gjort rotterne utrolig tilpasningsdygtige til menneskets levestil og tilstedeværelse.
I kommer til at udføre forskellige adfærdsobservationer, undersøge rotternes fantastiske fysiologi og anatomi ved at eleverne får lov til selv at udføre rotte dissektion, samtidig med at I lærer en masse omkring hvordan man kan forhindre rotternes uanmeldte besøg.
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Kanotur – Kanokursus
Kanotur i Søhøjlandet som samtidig er et mini-kursus i kanoteknik, sikkerhed og hensyn til naturen. Undervejs vil vi undersøge søernes plante- og dyreliv og måske går vi i land og udforsker omgivelserne.
Varighed: 4-5 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Hent en forældretilladelse her: Forældretilladelse