- Fisk og fiskeri
- Kaagtur (fra 6. klasse og op)
- Vinterskovens dyreliv
- Fugletur
- Søundersøgelse
- Odderen
- Med naturen som inspiration
- Kanotur - Kanokursus (fra 6. kl og op)
- Mosens smådyr
- Æblet
- Evolution - Variation og tilpasninger
Vi hører om fisk der lever i ferskvand og om deres tilpasning til livet i vand. Vi tager med net og fiskestænger på fisketur til en eller flere søer nær AQUA. Vi undersøger de fisk vi fanger. Hvilke arter lever i de forskellige søer? Hvordan har fiskene tilpasset sig livet i de forskellige sø typer?
Varighed: ca. 3 timer. Kan afsluttes med et besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og Vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | ||
Mennesket | Eleven har viden om sammenlignende anatomi | |
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Kommunikation | Ordkendskab | Eleven har viden om fagord og begreber |
Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Fødevarebevidsthed | Råvarekendskab | Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse |
Fødevarebevidsthed | Råvarekendskab | om råvaregruppers fysisk-kemiske egenskaber |
Madlavning | Smag og tilsmagning | Eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma |
Madlavning | Madens æstetik | Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser
|
Kaagtur
Vi sejler med sø-kaagen (prammen) Christine ud på søerne omkring AQUA Akvarium og Dyrepark.
På turen, hvor eleverne selv stager prammen, ser vi på søens liv både over og under vandoverfladen.
Vi ser også på Søhøjlandets storslåede landskab.
Naturvejlederen vil undervejs fortælle om kaagsejlads i gamle dage og om Søhøjlandets kulturhistorie.
Kaagen sejler kun fra 1/5 til 30/9.
Varighed: 3-4 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Hent en forældretilladelse her: Forældretilladelse

Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | ||
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Kommunikation | Ordkendskab | Eleven har viden om fagord og begreber |
Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Natur og miljø | Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr |
Modellering | Natur og miljø | Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet |
Eleven har viden om organismers opbygning og nedbrydning af stof | ||
Perspektivering | Eleven har viden om centrale interessemodsætninger |
Vinterskovens dyreliv
Hvordan klarer dyrene sig om vinteren? På en tur til skov og sø kigger vi efter spor fra dyrenes aktiviteter. Hvem har spist bær og kogler? Hvem har været i myretuen? Hvor fører dyresporet hen?
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Kommunikation | Ordkendskab | Eleven har viden om fagord og begreber |
Fugletur
Kan man se på en fugl, hvad den er god til? Vi vil se på fugle ved søen, i skoven og i AQUA Akvarium og Dyrepark, hvor man kan komme helt tæt på dem.
Vi medbringer evt. kikkert, så vi kan få et godt kig på fuglene.
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og Vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen |
Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Natur og miljø | Eleven har viden om karakteristiske naturområder
|
Søundersøgelse
Vi vil undersøge vandets egenskaber og livsbetingelser på en tur i landskabet. Vandet er i et stadigt kredsløb. Vand kan både være flydende og fast. Det vand søens fisk svømmer i vil måske om nogle måneder være tilbage i havet. Det vand vi drikker, kan have ligget i horden i flere hundrede år.
Hvorfor skal man passe på vandet i naturen? Hvad sker der med søerne, hvis man ikke passer på?
Varighed: 2-3 timer. Kan afsluttes med et besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser |
Eleven har viden om enkle undersøgelsers muligheder og begrænsninger | ||
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | ||
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Natur og miljø | Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet | |
Stof og energi | Eleven har viden om vandets kredsløb | |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Odderen
Efter en kort introduktion om odderen tager vi på tur til vandløb og sø for at lede efter odderspor. Er der virkelig oddere i Silkeborg-søerne? Derefter besøger vi odderne i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Se vores materiale om odderen her
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde | Færdighedss- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om naturområder |
Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Natur og miljø | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Modellering | Mennesket | Eleven har viden om syn og hørelse |
Eleven har viden om fordøjelse |
Med AQUA Akvarium & Dyrepark og naturen som inspiration
Mange har i tidens løb fundet inspiration til digte, historier og kunstværker i naturen.Vi tager med tegne- eller skriveblok på inspirationstur i naturen og i AQUA Akvarium & Dyrepark. Digtet, historien og kunstværket kan færdiggøres på naturskolen eller hjemme på skolen.
Varighed: 2-3 timer

Billedkunst (efter 5.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Billedfremstilling | Grafik og tegning | Eleven kan tegne helheder og detaljer ud fra iagttagelser |
Maleri og collage | Eleven kan anvende farvernes virkemidler til at skabe en bestemt stemning | |
Skulptur og arkitektur | Eleven kan inddrage omgivelserne i billedfremstilling |
Kanotur – Kanokursus
Kanotur i Søhøjlandet som samtidig er et mini-kursus i kanoteknik, sikkerhed og hensyn til naturen. Undervejs vil vi undersøge søernes plante- og dyreliv og måske går vi i land og udforsker omgivelserne.
Varighed: 4-5 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Hent en forældretilladelse her: Forældretilladelse

Mosens smådyr
Mosen har mange spændende insekter både over og under vandet. På en tur til Vejlbo Mose vil vi undersøge mosens spændende liv. Vi vil prøve at fange nogle af mosens spændende vandinsekter. Kigge på deres kropsbygning og prøve at finde ud af hvorfor de er indrettet som de er. Hvis vi er lidt heldige vil vi også se en hugorm der ligger og soler sig.
Varighed: ca. 3. Kan afsluttes med et besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | ||
Natur og miljø | Eleven har viden om karakteristiske naturområder | |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | ||
Modellering | Natur og miljø | Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet |
Stof og energi | Eleven har viden om vandets kredsløb | |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Æblet
Æbleforløbet er bygget op omkring aktiviteter på skolen forud for en fagdag om æblet. I løbet af aktiviteterne fordyber eleverne sig i æblets historie, smag og kendetegn og arbejder naturvidenskabeligt med forsøg omkring æblets spiring og nedbrydning. På fagdagen fordyber eleverne sig i arbejdet med æblet, hvor fagdagen kan afvikles på skolen eller på AQUA Naturfagscenter. Efterfølgende er der opsamlende arbejde på skolen. I materialet er kort beskrevet de enkelte aktiviteter, herunder æbleløbet på fagdagen og der er henvisninger til diverse relevante links.
Forløbet laves kun i september og oktober.
Materialet om æblet findes her

Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan designe enkle undersøgelser |
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om forsynings-produktion |
Perspektivering | Mennesket | Eleven har viden om afgørende faktorer for livsstil og levevilkår |
Madkundskab (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Naturen lokalt og globalt | Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | ||
Modellering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Natur og miljø | Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet | |
Stof og energi | Eleven har viden om vandets kredsløb | |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Evolution – Variation og tilpasninger
I dette forløb tages der udgangspunkt i genstandsbaseret undervisning. Her beskriver eleverne genstande i naturvidenskabelige termer. De undersøger, måler og iagttager på genstande/præparater(fisk) og perspektiverer de konkrete observationer til større sammenhænge.
Herefter laves der iagttagelsesopgaver i Aquas akvarier hvor den viden eleverne har tilegnet sig gennem undersøgelserne sættes i spil.
Klassetrin: 5-6 kl. i natur/teknologi
Varighed: 1,5 times undersøgelser og 1.5 times iagttagelsesopgave i Aquas akvarier.

Natur/teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser |
Eleven har viden om variable i en undersøgelse | ||
Modellering | Natur og miljø | Eleven kan med modeller forklare om organismers samspil i naturen Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet |