S√łens sm√•dyr

I mosen og ved s√łen findes der mange sp√¶ndende insekter b√•de over og under vandet.

Efter en snak om smådyrenes levevis tager vi til vandet for at fange smådyr. Vi ser på deres forskellighed, deres adfærd og deres tilpasning som rovdyr eller byttedyr.

Vi ser p√• det barske liv, der udspiller sig mellem s√łens sm√•dyr.

Varighed: ca. 2 timer. Kan afsluttes med et bes√łg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 2.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
¬†Unders√łgelse ¬†Unders√łgelser i ¬†naturfag ¬†Eleven kan udf√łre enkle unders√łgelser ¬†med brug af enkelt udstyr
¬†Organismer ¬†Eleven kan indsamle og unders√łge ¬†organismer i den n√¶re natur
 Modellering  Organismer  Eleven har viden om organismers  opbygning
 Eleven kan med enkle modeller fortælle  om organismers opbygning
 Kommunikation  Formidling  Eleven kan fortælle om egne resultater  og erfaringer
 Ordkendskab  Eleven har viden om enkle fagord og  begreber

Skovens dyreliv

Med naturvejleder på skovtur for at lede efter skovens dyr og deres spor.

Hvor bor ræven? Hvorfor kravler myrene op i trætoppen? Hvor er uglen om dagen?

Vi pr√łver at finde mange svar p√• en sp√¶ndende skovtur n√¶r AQUA Akvarium og Dyrepark.

Varighed:¬†2-3 timer inkl. bes√łg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 2.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
¬†Unders√łgelse ¬†Unders√łgelser i ¬†naturfag Eleven kan udf√łre enkle unders√łgelser med brug af enkelt udstyr
¬†Organismer Eleven kan indsamle og unders√łge organismer i den n√¶re natur
 Modellering  Organismer Eleven har viden om organismers opbygning
 Kommunikation  Formidling Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer

Odderen

Efter en kort introduktion om odderen tager vi p√• tur til vandl√łb og s√ł for at lede efter odderspor. Er der virkelig oddere i Silkeborg-s√łerne? Derefter bes√łger vi odderne i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Varighed:¬†2-3 timer inkl. bes√łg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi
 Kompetenceområde  Færdighedss- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
 Perspektivering  Naturen lokalt og  globalt Eleven har viden om naturområder
Eleven har viden om menneskets  påvirkning af naturområder gennem tiden
Natur/teknologi
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
¬†Unders√łgelse ¬†Natur og milj√ł Eleven har viden om karakteristiske ¬†naturomr√•der
¬†Modellering ¬†Mennesket Eleven har viden om syn og h√łrelse
Eleven har viden om ford√łjelse

Fugletur

Kan man se p√• en fugl, hvad den er god til? Vi vil se p√• fugle ved s√łen, i skoven og i AQUA Akvarium og Dyrepark, hvor man kan komme helt t√¶t p√• dem. Vi medbringer evt. kikkert, s√• vi kan f√• et godt kig p√• fuglene.

Varighed:¬†2-3 timer inkl. bes√łg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 2.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
¬†Unders√łgelse ¬†Unders√łgelser i ¬†naturfag Eleven kan udf√łre enkle unders√łgelser med brug af enkelt udstyr
 Modellering  Organismer Eleven har viden om organismers opbygning
 Kommunikation  Formidling Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer

Krible krable

Et indblik i skovbundens forunderlige verden

Det kilder, summer, kribler og krabler af liv lige for n√¶sen af os. Med lidt t√•lmodighed og snilde er det bestemt muligt at f√• √łje p√• de flotte, fascinerende og ikke mindst vigtige v√¶sener. I dette forl√łb ser vi n√¶rmere p√• den mangfoldighed af liv, der gemmer sig i og ved skovbunden. Eleverne arbejder med iagttagelser af opbygning, unders√łgelser og dyregrupper.

Aktiviteter

Hvilket dyr er det hurtigste i skovbunden? Klatrer en b√¶nkebider lige s√• godt som en l√łbebille? Kan alle insekter flyve? Der er plads til forundring, n√•r vi sammen drager p√• tur i det gr√łnne. Eleverne indsamler sm√•dyr med fx net og faldf√¶lder. I kan ogs√• f√• hj√¶lp til at lave jeres egne insektsugere ‚Äď sp√łrg naturvejlederne i god tid f√łr bes√łget, hvis I √łnsker dette. Eleverne skal nemlig selv medbringe enkelte materialer.

N√•r dyrene er indsamlet, unders√łger eleverne det, de har fundet. Det er altid en god ide at tegne dyret ‚Äď det sk√¶rper iagttagelsesevnen og man l√¶gger m√¶rke til nye detaljer og opdagelser. Har du m√•ske styr p√•, hvor mange ben en b√¶nkebider har? Og hvordan man ser forskel p√• bier, hvepse og svirrefluer?

Det er ogs√• muligt at arbejde med en enkelt gruppe, fx edderkopper, myrer eller dagsommerfugle. Skriv, hvis I √łnsker dette, s√• tilpasser vi indholdet derefter.

Forberedelse

Det er en god ide at √łve sig p√• de forskellige dyregrupper. Hvad kendetegner et insekt? En spindler? I kan ogs√• finde og se sm√• film om emnet – fx “Biernes By” eller “Eddersk√łnne Edderkopper” p√• FIlmcentralen.dk.

Formål

M√•let med forl√łbet er, at eleverne fordyber sig i naturens forunderlige detaljer og l√¶rer at unders√łge organismer i naturen. De introduceres til enkle, naturvidenskabelige unders√łgelser og statistik, og de oplever at kunne anvende f√¶rdigheder og viden fra undervisningen i en autentisk ramme.

Kompetenceområde

Unders√łgelse > Unders√łgelser i naturfag,

Organismer Modellering > Organismer

Perspektivering > Organismer

Kommunikation > Formidling.