I mosen og ved søen findes der mange spændende insekter både over og under vandet.
Efter en snak om smådyrenes levevis tager vi til vandet for at fange smådyr. Vi ser på deres forskellighed, deres adfærd og deres tilpasning som rovdyr eller byttedyr.
Vi ser på det barske liv, der udspiller sig mellem søens smådyr.
Varighed: ca. 2 timer. Kan afsluttes med et besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Natur/teknologi (efter 2.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr |
Organismer | Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | |
Modellering | Organismer | Eleven har viden om organismers opbygning |
Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning | ||
Kommunikation | Formidling | Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer |
Ordkendskab | Eleven har viden om enkle fagord og begreber |
Skovens dyreliv
Med naturvejleder på skovtur for at lede efter skovens dyr og deres spor.
Hvor bor ræven? Hvorfor kravler myrene op i trætoppen? Hvor er uglen om dagen?
Vi prøver at finde mange svar på en spændende skovtur nær AQUA Akvarium og Dyrepark.
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Natur/teknologi (efter 2.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr |
Organismer | Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | |
Modellering | Organismer | Eleven har viden om organismers opbygning |
Kommunikation | Formidling | Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer |
Odderen
Efter en kort introduktion om odderen tager vi på tur til vandløb og sø for at lede efter odderspor. Er der virkelig oddere i Silkeborg-søerne? Derefter besøger vi odderne i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Natur/teknologi
Kompetenceområde | Færdighedss- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Perspektivering | Naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om naturområder |
Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Natur/teknologi
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Natur og miljø | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Modellering | Mennesket | Eleven har viden om syn og hørelse |
Eleven har viden om fordøjelse |
Fugletur
Kan man se på en fugl, hvad den er god til? Vi vil se på fugle ved søen, i skoven og i AQUA Akvarium og Dyrepark, hvor man kan komme helt tæt på dem. Vi medbringer evt. kikkert, så vi kan få et godt kig på fuglene.
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Natur/teknologi (efter 2.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr |
Modellering | Organismer | Eleven har viden om organismers opbygning |
Kommunikation | Formidling | Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer |
Krible krable
Et indblik i skovbundens forunderlige verden
Det kilder, summer, kribler og krabler af liv lige for næsen af os. Med lidt tålmodighed og snilde er det bestemt muligt at få øje på de flotte, fascinerende og ikke mindst vigtige væsener. I dette forløb ser vi nærmere på den mangfoldighed af liv, der gemmer sig i og ved skovbunden. Eleverne arbejder med iagttagelser af opbygning, undersøgelser og dyregrupper.
Aktiviteter
Hvilket dyr er det hurtigste i skovbunden? Klatrer en bænkebider lige så godt som en løbebille? Kan alle insekter flyve? Der er plads til forundring, når vi sammen drager på tur i det grønne. Eleverne indsamler smådyr med fx net og faldfælder. I kan også få hjælp til at lave jeres egne insektsugere – spørg naturvejlederne i god tid før besøget, hvis I ønsker dette. Eleverne skal nemlig selv medbringe enkelte materialer.
Når dyrene er indsamlet, undersøger eleverne det, de har fundet. Det er altid en god ide at tegne dyret – det skærper iagttagelsesevnen og man lægger mærke til nye detaljer og opdagelser. Har du måske styr på, hvor mange ben en bænkebider har? Og hvordan man ser forskel på bier, hvepse og svirrefluer?
Det er også muligt at arbejde med en enkelt gruppe, fx edderkopper, myrer eller dagsommerfugle. Skriv, hvis I ønsker dette, så tilpasser vi indholdet derefter.
Forberedelse
Det er en god ide at øve sig på de forskellige dyregrupper. Hvad kendetegner et insekt? En spindler? I kan også finde og se små film om emnet – fx “Biernes By” eller “Edderskønne Edderkopper” på FIlmcentralen.dk.
Formål
Målet med forløbet er, at eleverne fordyber sig i naturens forunderlige detaljer og lærer at undersøge organismer i naturen. De introduceres til enkle, naturvidenskabelige undersøgelser og statistik, og de oplever at kunne anvende færdigheder og viden fra undervisningen i en autentisk ramme.
Kompetenceområde
Undersøgelse > Undersøgelser i naturfag,
Organismer Modellering > Organismer
Perspektivering > Organismer
Kommunikation > Formidling.