Vandmiljø

Efter en generel introduktion om vandmiljø besøger vi 3 meget forskellige søer:

En ren sø, en næringsforurenet sø og en brunvandet mosesø. Vi undersøger søernes meget forskellige dyre- og planteliv, måler sigtedybde og pH. For de ældste elever er der desuden mulighed for at tage prøver af ilt, nitrat og fosfat.

Print og medbring gerne øvelsesvejledningen til besøget – du finder den her:

Vandmiljø – Udskoling (øvelsesvejledning)

Varighed: 3-4 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
 Undersøgelse  Undersøgelser i  naturfag  Eleven kan indsamle og vurdere data fra  egne og andres undersøgelser i naturfag

 

 Eleven kan konkludere og generalisere på  baggrund af eget og andres praktiske og  undersøgende arbejde

 

 Evolution  Eleven kan undersøge og forklare  organismers tilpasning til levesteder

 

 Eleven kan forklare organismers  tilpasning som reaktion på  miljøforandringer

 

 Økosystemer  Eleven kan undersøge organismers  livsbetingelser i forskellige biotoper,  herunder med kontinuerlig digital  dataopsamling

 

 Modellering  Økosystemer  Eleven har viden om stoffer i biologiske  kredsløb

 

 Perspektivering  Perspektivering i  naturfag  Eleven kan beskrive naturfaglige  problemstillinger i den nære omverden

 

 Eleven kan forklare sammenhænge  mellem naturfag og samfundsmæssige  problemstillinger og  udviklingsmuligheder

 

 Kommunikation  Eleven kan  kommunikere om  naturfaglige forhold  med biologi  Eleven kan kommunikere om naturfag  ved brug af egnede medier

 

Kaagtur

Vi sejler med sø-kaagen (prammen) Christine ud på søerne omkring AQUA Akvarium og Dyrepark.

På turen, hvor eleverne selv stager prammen, ser vi på søens liv både over og under vandoverfladen.

Vi ser også på Søhøjlandets storslåede landskab.

Naturvejlederen vil undervejs fortælle om kaagsejlads i gamle dage og om Søhøjlandets kulturhistorie.

Kaagen sejler kun fra 1/5 til 30/9.

Varighed: 3-4 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Se vores regler for sikker sejlads her
Forslag til forældretilladelse her
Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
 Undersøgelse  E volution  Eleven kan undersøge og forklare  organismers tilpasning til levesteder

 

 Eleven kan forklare organismers  tilpasning som reaktion på  miljøforandringer

 

 Økosystemer  Eleven kan undersøge organismers  livsbetingelser i forskellige biotoper,  herunder med kontinuerlig digital  dataopsamling

 

 Modellering  Økosystemer  Eleven har viden om stoffer i biologiske  kredsløb

 

 Perspektivering  Perspektivering i  naturfag  Eleven kan beskrive naturfaglige  problemstillinger i den nære omverden

 

 Eleven kan forklare sammenhænge  mellem naturfag og samfundsmæssige  problemstillinger og  udviklingsmuligheder

 

Historie (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
 Kronologi og  sammenhæng  Det lokale, regionale  og  globale  Eleven kan forklare historiske  forandringers påvirkning af samfund  lokalt, regionalt og globalt
 Historiebrug  Konstruktion og  historiske fortællinger

 

 Eleven har viden om sammenhænge  mellem fortidsfortolkninger,  nutidsforståelser og  fremtidsforventninger

 

 Eleven har viden om historiske  fortællingers brug i et samtids- og  fremtidsrettet perspektiv

 

Fødekæder og fødenet

Søens fødekæde og fødenet – i naturlig balance? Vi ser på samspillet mellem dyr og planter i forskellige søtyper. Efter en kort introduktion tager vi ud til nærliggende søer for at fange vandinsekter og fisk i såvel en ren som en forurenet sø. Vi prøver at drage nogle konklusioner af vore iattagelser og fangster.

Varighed: ca. 3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
 Undersøgelse  Evolution  Eleven kan undersøge og forklare  organismers tilpasning til levesteder

 

 Eleven kan forklare organismers  tilpasning som reaktion på  miljøforandringer

 

 Økosystemer  Eleven kan undersøge og sammenligne  græsnings- og nedbryderfødekæder i  forskellige biotoper

 

 Modellering  Økosystemer  Eleven har viden om stoffer i biologiske  kredsløb

 

 Eleven har viden om energikrævende  livsprocesser hos organismer i  økosystemer

 

 Perspektivering  Perspektivering i  naturfag  Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers  betydning for biodiversitet

 

 Eleven kan forklare sammenhænge  mellem naturfag og samfundsmæssige  problemstillinger og  udviklingsmuligheder

 

Kanotur – Kanokursus

Kanotur i Søhøjlandet som samtidig er et mini-kursus i kanoteknik, sikkerhed og hensyn til naturen. Undervejs vil vi undersøge søernes plante- og dyreliv og måske går vi i land og udforsker omgivelserne.

Varighed: 4-5 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Se vores regler for sikker sejlads her
Se vores forslag til forældretilladelse her
Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
 Undersøgelse  Evolution  Eleven kan undersøge og forklare  organismers tilpasning til levesteder

 

 Eleven kan forklare organismers  tilpasning som reaktion på  miljøforandringer

 

 Økosystemer  Eleven kan undersøge og sammenligne  græsnings- og nedbryderfødekæder i  forskellige biotoper

 

 Modellering  Økosystemer  Eleven har viden om stoffer i biologiske  kredsløb

 

 Eleven har viden om energikrævende  livsprocesser hos organismer i  økosystemer

 

Vandets kredsløb

I dette forløb vil vi komme ind på begreber som: nedbør, vandskel, afstrømning, fordampning, kilder og grundvand. Er der en sammenhæng mellem nedbør, jordbundsforhold og vandmiljø? Hvor gammelt er vandet i kilden? Vi vil på en tur nær AQUA Akvarium og Dyrepark se på kildevæld og besøge Almindsø, der har vand af drikkevandskvalitet.

Se vandets kredsløb her.

Varighed: Ca. 3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Der arbejdes indenfor det fællesfaglige fokusområde i naturfagene:

Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer

Derudover indenfor følgende mål:

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde Færdigheds- og vidensområde Færdigheds- og vidensmål
 Undersøgelse  Evolution  Eleven kan undersøge og forklare  organismers tilpasning til levesteder

 

 Modellering  Økosystemer  Eleven har viden om stoffer i biologiske  kredsløb

 

 Perspektivering  Perspektivering i  naturfag  Eleven kan beskrive naturfaglige  problemstillinger i den nære omverden

 

 Eleven kan forklare sammenhænge  mellem naturfag og samfundsmæssige  problemstillinger og  udviklingsmuligheder

 

Geografi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
 Undersøgelser  Jordkloden og dens  klima  Eleven har viden om vejr og  vejrfænomener
 Perspektivering  Demografi og erhverv  Eleven kan analysere befolknings- og  erhvervsudviklings betydning for  bæredygtig udvikling
 Jordkloden og dens  klima  Eleven kan ud fra lokale forhold forklare  problematikker knyttet til det geologiske  kredsløb og råstofudvinding
 Eleven kan analysere menneskets  påvirkning af vands og kulstofs kredsløb

 

På tur med kort og GPS

En tur i Søhøjlandet udstyret med kort og en GPS. Efter en grundig gennemgang af udstyret skal eleverne i grupper finde forskellige lokaliteter som skal indtegnes på et kort. Der skal også løses forskellige opgaver undervejs.

Varighed: 3-4 timer evt. med besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Fra jord til bord

Vi kan tilbyde skoleklasser et drønspændende  forløb på AQUA som vi kalder ”Fra jord til bord”.  Forløbet skal bl.a.  give eleverne en øget forståelse af hvor vores råvarer kommer fra samt give en forståelse for begreberne økologi, anatomi og bæredygtighed.

Forløbet i store træk:

Eleverne får i smågrupper udleveret  et dyr (fasan, fisk hvad vi lige kan skaffe). Her starter rejsen fra jord til bord – hvordan er sådan et dyr opbygget, vi undersøger anatomien, dissekerer, piller roder og rager. Fra et helt dyr med hoved og indvolde er der umiddelbart langt til det stykke vakumpakkede kød eleverne kan finde i supermarkedet. Vi parterer selvfølgelig kødet fra og bruger skoletjenestens nye bålhytteområde til at eleverne selv tilbereder fasangryde over simple brændekomfurer, en proces hvor mange gode elementer fra  Natur/Teknologi kan trækkes ind såsom energi, brændværdier og tilstandsformer.

Dagen på AQUA tager ca. 4 timer og det vil være oplagt at bruge nogle lektioner på skolen før- og efterhandling.

Prisen for dette arrangement er 500,- som går til materialer, plus eventuelt deltagergebyr.

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde   Færdigheds- og  vidensområde Færdigheds- og vidensmål
 Undersøgelse  Undersøgelser i  naturfag  Eleven kan konkludere og generalisere på  baggrund af eget og andres praktiske og  undersøgende arbejde

 

 Evolution  Eleven kan undersøge organismers  systematiske tilhørsforhold

 

 Eleven kan undersøge og forklare  organismers tilpasning til levesteder

 

 Krop og sundhed  Eleven kan undersøge bevægeapparat,  organer og organsystemer ud fra  biologisk materiale

 

 Perspektivering  Perspektivering i  naturfag  Eleven kan forklare sammenhænge  mellem naturfag og samfundsmæssige  problemstillinger og  udviklingsmuligheder

 

 Krop og sundhed  Eleven kan diskutere aktuelle løsnings-  og handlingsforslag og relaterede  interessemodsætninger i forhold til  miljø- og sundhedsproblemstillinger

 

Evolution – Variation og tilpasninger

I dette forløb tages der udgangspunkt i genstandsbaseret undervisning. Her beskriver eleverne genstande i naturvidenskabelige termer. De undersøger, måler og iagttager på genstande/præparater(fisk) og perspektiverer de konkrete observationer til større sammenhænge.

Herefter laves der iagttagelsesopgaver i Aquas akvarier hvor den viden eleverne har tilegnet sig gennem undersøgelserne sættes i spil.

 

Klassetrin: Biologi i 7-9 kl

 

Varighed: 1,5 times undersøgelser og 1.5 times iagttagelsesopgave i Aquas akvarier.

Biologi (efter 9.klasse)
 Kompetenceområde  Færdigheds- og  vidensområde  Færdigheds- og vidensmål
 Undersøgelse  Undersøgelser i  naturfag Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag.
Eleven har viden om indsamling og validering af data.
Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde
Eleven har viden om kriterier for evaluering af undersøgelser i naturfag
Evolution Eleven kan undersøge organismers systematiske tilhørsforhold
Eleven har viden om biologisk systematik og klassifikation
Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
Eleven har viden om organismers morfologiske, anatomiske og fysiologiske