I mosen og ved søen findes der mange spændende insekter både over og under vandet.
Efter en snak om smådyrenes levevis tager vi til vandet for at fange smådyr. Vi ser på deres forskellighed, deres adfærd og deres tilpasning som rovdyr eller byttedyr.
Vi ser på det barske liv, der udspiller sig mellem søens smådyr.
Varighed: ca. 2 timer. Kan afsluttes med et besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 2.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr |
Organismer | Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | |
Modellering | Organismer | Eleven har viden om organismers opbygning |
Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning | ||
Kommunikation | Formidling | Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer |
Ordkendskab | Eleven har viden om enkle fagord og begreber |
Skovens dyreliv
Med naturvejleder på skovtur for at lede efter skovens dyr og deres spor.
Hvor bor ræven? Hvorfor kravler myrene op i trætoppen? Hvor er uglen om dagen?
Vi prøver at finde mange svar på en spændende skovtur nær AQUA Akvarium og Dyrepark.
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 2.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr |
Organismer | Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | |
Modellering | Organismer | Eleven har viden om organismers opbygning |
Kommunikation | Formidling | Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer |
Årstiderne i naturen
Hver årstid har sin naturoplevelse!
Vi tager på en oplevelsestur til skov og sø og undersøger hvordan naturen skifter med årstiderne. Vi prøver at finde svar på mange af naturens spændende spørgsmål:
Hvorfor falmer træerne?
Sover fiskene om vinteren?
Hvad er det første forårtegn?
Hvorfor ligger hugormen i solen?
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 2.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Organismer | Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur |
Organismer | Eleven har viden om dyr, planter og svampe | |
Modellering | Organismer | Eleven har viden om organismers opbygning |
Vand, luft og vejr | Eleven har viden om dagslængde, temperatur og nedbør | |
Perspektivering | Organismer | Eleven har viden om organismers årscyklus |
Vand, luft og vejr | Eleven har viden om karakteristika ved årstider i Danmark |
Fugletur
Kan man se på en fugl, hvad den er god til? Vi vil se på fugle ved søen, i skoven og i AQUA Akvarium og Dyrepark, hvor man kan komme helt tæt på dem. Vi medbringer evt. kikkert, så vi kan få et godt kig på fuglene.
Varighed: 2-3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.

Natur/teknologi (efter 2.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr |
Modellering | Organismer | Eleven har viden om organismers opbygning |
Kommunikation | Formidling | Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer |
Bålhytte
Tag med en tur ud i naturens eget spisekammer.
Der er altid spændende spiselige ting ude i naturen, så lad os se hvad vi kan finde. Det kan være skvadderkål, bøgeblade, mælkebøtter, brændeælder, hyldeblomst, svampe mm.
Vi tilbereder vores “fund” over bålet, det kan være vi laver pandekager, pizza, brændeældesuppe eller noget helt andet, det afhænger af hvad vi finder.
Aktiviteten tager 2-3 timer, hvoraf vi går den første ½ time. Alle deltagerne får selvfølgelig lov at smage, så hvis der er nogle der har nogle allegier, vil vi gerne vide det inden. Det er en smagsprøve eleverne får, så det er ikke noget de bliver mætte af.
For os er det vigtigt at elevernes sanser bliver brugt, vi vil smage på tingene undervejs. På gåturen vil vi lytte og se efter hvor vi kan finde noget spiseligt.Vi vil lugte til det vi finder, vi vil mærke på det, ja vi vil vel egentlig bare pille, rode og rage i naturen, for derefter at tilberede noget af det over vores bålkomfurer.
Undervejs vil der blive fortalt en bålhistorie eller vi vil lave en leg.


Natur/teknologi (efter 2.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Organismer | Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur |
Organismer | Eleven har viden om dyr, planter og svampe | |
Modellering | Organismer | Eleven har viden om organismers opbygning |
Perspektivering | Organismer | Eleven har viden om organismers årscyklus |
Mennesket | Eleven har viden om enkle råd om sundhed | |
Vand, luft og vejr | Eleven har viden om karakteristika ved årstider i Danmark |
Æblet
Æbleforløbet er bygget op omkring aktiviteter på skolen forud for en fagdag om æblet.
I løbet af aktiviteterne fordyber eleverne sig i æblets historie, smag og kendetegn og arbejder naturvidenskabeligt med forsøg omkring æblets spiring og nedbrydning.
På fagdagen fordyber eleverne sig i arbejdet med æblet, hvor fagdagen kan afvikles på skolen eller på AQUA Naturfagscenter.
Efterfølgende er der opsamlende arbejde på skolen. I materialet er kort beskrevet de enkelte aktiviteter, herunder æbleløbet på fagdagen og der er henvisninger til diverse relevante links.
Forløbet laves kun i september og oktober.
Materialet om æblet, findes her


Natur/teknologi (efter 2.klasse)
Kompetenceområde | Færdigheds- og vidensområde | Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse | Undersøgelser i naturfag | Eleven kan opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser |
Perspektivering | Teknologi og ressourcer | Eleven har viden om enkle produktionskæder |
Mennesket | Eleven kan diskutere årsager til sund og usund livsstil |